Od tažení vojáků na laně za sněžným skútrem až po jízdu v extrémních podmínkách

foto
  • 9.4.2025
  • rtm. Brigit Ročňáková

Speciální výcvik na sněžných skútrech v Krkonoších: Vydařená spolupráce AČR a KRNAP

V oblasti Krkonošských hor probíhal jedinečný výcvik zaměřený na speciální řidičskou přípravu, jehož cílem bylo zdokonalit schopnosti v ovládání sněžných skútrů. Tento výcvik, který se uskutečnil v okolí Špindlerova Mlýna, byl výsledkem spolupráce mezi Armádou České republiky a Krkonošským národním parkem (KRNAP). Na výcviku se podíleli příslušníci 102. Průzkumného praporu, 43. Výsadkového pluku, 601. skupiny speciálních sil a terénní pracovníci KRNAP. Společně absolvovali řadu výzev pod vedením instruktorů ze společnosti Polaris, která poskytla nejen techniku, ale i odborné know-how.

Výcvik začal netradičně – pro přesun na Labskou boudu, kde probíhaly samotné výcvikové aktivity, bylo zvoleno tažení kurzantů na laně za sněžnými skútry. ,,Tento způsob přesunu, ač náročný, se stal výzvou, kterou všichni účastníci úspěšně zvládli, a to i přesto, že pro některé z nich šlo o úplnou novinku,“ zhodnotil náročný přesun instruktor E.M. 

Organizátor, příslušník 102. průzkumného praporu T.J. dodal: ,,Rovněž výběr vhodného tažného stroje se ukázal být důležitý, neboť sportovní skútry postrádají zadní zástěrku a hází sníh 20 metrů daleko, což činí jízdu na lyžích o poznání záživnější.“

Činnost během výcviku byla rozdělena do tří hlavních stanovišť, z nichž každé mělo specifický výcvikový cíl. 

Na prvním stanovišti se účastníci kurzu věnovali technické přípravě, kde se seznámili se základními principy fungování sněžných skútrů. Tento úsek výcviku byl zaměřen na nezbytnou údržbu a opravy, jako je například výměna klínového řemenu. Cílem bylo, aby se vojáci naučili zvládnout nejběžnější závady, které mohou nastat při jízdě v extrémních podmínkách.

Na druhém stanovišti pak kurzanti testovali jízdní vlastnosti různých typů sněžných skútrů – od užitkových přes polo-užitkové až po sportovní modely. Každý typ stroje měl své specifické jízdní vlastnosti, které se významně lišily v závislosti na konstrukci a účelu stroje. Zúčastnění tak získali praktické zkušenosti s řízením těchto strojů na upraveném terénu, čímž se připravili na skutečné výzvy, které mohou nastat v náročném horském prostředí.

Třetí stanoviště se zaměřovalo na dovednosti potřebné pro jízdu v těžkém terénu. Vojáci se naučili, jak postavit skútr na jednu lyži, naklonit stroj a následně pokračovat v jízdě na nakloněném skútru. Tato dovednost je zásadní pro jízdu na horských svazích, traverzování a manévrování ve stísněných prostorách. Výcvik dále pokračoval výukou vyprošťování sněžných skútrů z obtížných situací, přičemž instruktoři sdíleli zkušenosti z výprav v zahraničí, kde čelili podobným nástrahám.

Následující den výcviku se účastníci přesunuli na uzavřenou část skiareálu, kde pokračovali v trénování praktických dovedností na dalších třech stanovištích. Zaměřili se na jízdu v neupraveném terénu, na terénních nerovnostech a v prudkých svazích. Účastníci si zde osvojili ovládání stroje v bočních náklonech a také, jak vrátit stroj zpět na lyže a pásy, pokud dojde k převrácení. Tato dovednost je nezbytná pro bezpečný pohyb v náročném a nevyzpytatelném terénu.

Výcvik byl zakončen praktickým testem, kdy kurzanti využili všechny dovednosti, které během kurzu získali. ,,Celý proces výcviku byl pro účastníky nejen náročnou výzvou, ale také cennou zkušeností v oblasti jízdy na sněžných skútrech. Na závěr bychom chtěli poděkovat instruktorům společnosti Polaris za jejich odborné vedení a pracovníkům KRNAP za umožnění výcviku na území Krkonoš, které poskytlo ideální podmínky pro tento speciální výcvik,“ uvedl T.J. , organizátor výcviku.